abesind

Sådan tæmmer du abesindet

Når jeg underviser i mindfulness, så taler vi rigtig meget om tankestormen, der føles som rent kaos i hovedet og både er trættende og frustrerende.

Jeg kender det selv.
 
Og jeg er sikker på, at du også kender det.
 
 Buddhisterne kalder det for abesindet – the Monkey Mind – den endeløse tankestrøm, der fylder i vores hoved.
 
Som en abe, der svinger sig fra gren til gren i træerne, svinger dit sind sig afsted fra tanke til tanke – dagdrømmer, evaluerer fortiden, planlægger morgendagen og bekymrer sig om fremtiden.Abesindet er en rigtig drillepind og kan derfor være særligt aktivt, når vi lægger hovedet på puden for at sove – holder os vågne time efter time, mens tanker og følelser drøner rundt som en flok gale aber, der svinger sig fra gren til gren i trætoppene.
 
 Nogen gange  føles det som at være midt i en hvirvlende centrifuge af kaotiske tanker.Vi tænker i gennemsnit 60.000 tanker om dagen og 90% af dem er gentagelser fra dagen før. Så det er ikke fordi der kommer så meget nyt ud af tankestormen.

Meditation tæmmer abesindet

En måde du kan tæmme den gale abe i dit hoved på er ved at meditere.
 
Når du sætter dig ned for at meditere, opdager du måske – til din store ærgelse at der er flere tanker end nogensinde.
 
Paradoksalt nok opfatter det som en invitation til leg og ryger sindet ud af alle mulige tangenter.
 
Og du kan hurtigt føle dig frustreret og irriteret over at sidde og spilde tiden sammen med en storm af tanker.
 
Men det er nu – under meditationen – at du har mulighed for at tæmme den vilde abe ved at bevæge dig udover tankerne.
 
Ved at blive opmærksom på tanken fremfor at tænke tanken.Der er en meget fin, men dog signifikant forskel.
 
Det er nu du kan øve dig i at være det bevidste vidne til dine tanker.Når du er opmærksom på dine tanker, kan du lade dem komme og passere uden at lade dem trække dig i alle mulige retninger.

Når du er i stand til at koncentrere dig om en tanke af gangen, sætter du tempoet ned og fokuserer på en tanke af gangen

I mindfulness meditation styrker du din koncentration ved fokusere på åndedrættet og følge åndedrættets naturlige rytme ind og ud af kroppen.

Og hver gang dit abesind begynder at lave ballade, så observerer du tankerne og vender venligt og tålmodigt din opmærksomhed tilbage til åndedrættet. Igen og igen og igen.

Og altid med venlighed og tålmodighed. I takt med at du øver dig, vil du opleve at dit abesind bliver stille og det gør du også.

What you resist, persists

Måske kender du udtrykket “What you resist persists” – det du har modstand over for bliver ved med at være der.
 
Så længe vi kæmper imod vores abesind, giver vi det mere energi og gør det stærkere. Jo mere vi prøver at stoppe eller fortrænge tankerne, jo mere vil de være der.

Beskrivelse: https://gallery.mailchimp.com/1b550974ff605609cba9e8daa/images/365fc841-a5ed-42e7-b6f4-af1f728d5208.jpg

Det er her vigtigt at forstå at vi ikke er vores tanker. At vi ikke identificerer os med tankerne.
 
Tanker lever deres eget liv i vores sind.
 
Vi kan ikke og vi skal ikke stoppe dem.
 
Og vi behøver ikke tage os af dem.
 
Det handler om at observere tankerne uden at identificere os med dem.
 
At acceptere de tanker som er der uden at tage os af dem uanset set hvor ubehagelige de er.
 
Når vi begynder og forstå hvordan sindet fungerer, så vil vores forhold til “abesindet” ændre sig og vi vil opleve at tankestrømmene får mindre indflydelse både under meditationen og i resten af vores liv.
Share Button