women with coffee

Giver du plads til pauser i hverdagen?

I dette indlæg vil jeg fokusere på nærværende PAUSER.

Pauser er en enkel, men super effektiv måde til at finde tilbage til roen midt i en travl hverdag.

En pause kan hjælpe dig med at genoplade dine batterier ved at komme til stede i nuet for en stund.

En pause beroliger nervesystemet og dæmper stresshormonerne i kroppen.

 

Når du føler dig overvældet kan pauser hjælpe dig med at finde et frirum i øjeblikket og genoprette balancen

 

En pause giver dig også en mulighed for at huske på, at du faktisk har et valg.

At du kan vælge hvad du vil fokusere din opmærksomhed på.

Og at du kan vælge at tage en pause fra de ting, der stresser dig.

Ikke som en flugt fra det, der sker, men som en måde at give dig selv fornyede ressourcer og energi, så du har overskud til at møde de ting, du står midt i.

At tage en pause er som sagt enkelt nok, men desværre ikke altid let at få gjort.

Fordi vi simpelthen glemmer det!

Vi vil gerne tage en eller flere pauser hver dag, hvor vi stopper op og skifter fra gøren til væren.

Mærker åndedrættet.

Åbner vores sanser for dét, der er omkring os.

Eller sætter os ned og mediterer i 2 eller 10 minutter.

Men pludselig er dagen gået og så nåede vi det heller ikke den dag.

Derfor kan det være en hjælp at sætte pauserne i system – dvs. planlægge på forhånd, hvornår du vil tage en pause og så hjælpe dig til at huske at få det gjort.

Du kan f.eks. beslutte dig for, at du altid tager en pause inden du drikker en kop te om eftermiddagen eller inden du går i gang med at besvare e-mails.

Eller måske virker det for dig, at sætte mobiltelefonen til at minde dig om, at det er tid til din pause.

Hvis du har brug for inspiration til en ‘time out’, hvor du lader dig selv op med nærvær, så får du lige her 3 enkle mindfulness pauser, som virker for mig og som jeg selv bruger hver eneste dag, som en måde at tune ind på nuet og mærke ro i sindet.

1. Observér dit åndedræt med kærligt nærvær

Start med at tage et par dybe ind-og udåndinger og lad din opmærksomhed være på åndedrættet.

Du kan lægge en hånd eller begge hænder over dit hjerte (øverst på brystkassen) som en en påmindelse om at bringe ikke bare opmærksomhed, men kærlig opmærksomhed til dig selv og din oplevelse med observere dit åndedræt.

Luk øjnene og fortsæt med at have opmærksomheden på dit åndedræt.

Lad åndedrættets blide rytme berolige dig indefra.

Hvis du kunne tænke dig at blive guidet i en længere åndedrætsmeditation, så kan du lytte til lydfilen Kærligt Åndedræt. – en af mine guidedede meditationer, som er en del af Mindful Self-Compassion kurset.

2. Observér dét der er omkring dig lige nu

Stop op og bare observer dit åndedræt for en lille stund.

Læg mærke til hvert åndedrag – hver en indånding og udånding – er det langsomt, hurtigt, dybt, overfladisk?

Måske ligner åndedragene hinanden, måske er hvert åndedrag forskelligt.

Bare tillad dit åndedræt at være præcis som det er lige nu. Der er ingen grund til at ændre på noget.

Udvid nu din opmærksomhed til at omfatte rummet du befinder dig i.

Hvor er du? Hvilke lyde hører du? Hvordan er temperaturen i rummet? Hvordan er vejret? Tidspunktet på dagen? Ugedagen? Årstiden? Året? Hvem er i nærheden af dig? Hvilke fornemmelser mærker du i kroppen?

Bare giv dig lov til bare at være til stede i nuet og se hvor specifik du kan blive omkring dette øjeblik og hvad det tilbyder dig.

3. Åben dine sanser for glæde og skønhed

Lad din opmærksomhed hvile på noget, som du nyder at se på.

Måske sidder du ved et vindue, hvor du kan se ud på nogle træer eller måske en lille flig af himlen.

Måske er der en grøn plante, en ting eller et billede, som får dig til at smile og være taknemmelig

Giv dig lov til at blive opslugt af billederne, farverne og teksturen – måske endda duften.

Jeg oplever selv at bare nogle få minutter, hvor jeg har min opmærksomhed på naturen, himlen eller noget smukt, der glæder mit øje, får mit perspektiv til at ændre sig.

Det føles som massage for sindet.

Disse øvelser er ikke beregnet til at fjerne fokus fra de virkelige udfordringer, som vi hver især som mennesker har.

Men de kan hjælpe dig til at holde balancen og minde dig om, at ved siden af livets udfordringer er der også ro og skønhed.

En ro og skønhed, der kan nære dig, når du er stresset eller har det svært.

Share Button