peaceful-christmas

Glædelig jul og en selvkærlig julemeditation til dig

Self-compassion
is simply giving the same kindness
to ourselves
that we would give to others”

Christopher Germer

Kære du

Min julegave til dig er en guidet julemeditation, der kan hjælpe dig med at genfinde din indre ro i denne travle juletid

Julemeditationen hedder “At give og modtage compassion” og den er en del af Mindful Self-Compassion kurset og en af mine egne yndlingsmeditationer.

Du kan hente meditationen her:

Jeg håber at du finder en stille stund, hvor du kan lytte til meditationen eller prøve øvelsen, der er beskrevet herunder.

Du hører fra mig igen efter nytår, hvor jeg vil præsentere de mindfulness kurser og workshops som jeg tilbyder i 2017.

Er du nysgerrig kan du allerede nu få et lille ’sneak peak’ nederst i denne mail.

Med ønsket om en rigtig glædelig og fredfyldt jul til dig og dine kære!

Med kærlig hilsen

Natalina

Sådan drager du omsorg for de andre uden at miste dig selv

Vi nærmer os nu juleaften med hastige skridt og hvis du har det ligesom jeg og mange af dem jeg møder i mit arbejde som stresscoach og mindfulness kursusleder, så er der lige nu skruet godt op for tempoet for at nå i hus med alle punkterne på julens to do-liste.

Jeg hører mange sige, at de mærker et øget stressniveau i denne tid – og selvom vi måske nok elsker julen, så er der mange der ser frem til januar, hvor det bliver hverdag igen.

Hvis du genkender denne følelse og længes efter at mærke julens magi og nyde julens øjeblikke med med nærvær, nydelse og indre ro, så vil jeg opfordre dig til at drysse lidt selvkærligt tryllestøv ud over dig selv her i juledagene.

Og det gør du ved at prioritere stille stunder hver eneste dag i julen – giv dig selv små pusterum, hvor du viser dig selv kærlig omsorg og nærvær – og gerne flere gange om dagen.

Det kan godt lade sig gøre at være noget for andre OG samtidig være noget for dig selv.

Og midt i julens mange opgaver og indre og ydre krav og forventninger kan et øjebliks kærlig omsorg for dig selv gøre en stor forskel.

Kærlig venlighed og medfølelse for os selv (self-compassion) giver os indre styrke og overskud som vi har brug for, når vi skal tage os af andre(s behov).

Vi har brug for at skabe en balance mellem den omsorg vi giver til andre og den omsorg vi giver til os selv.

Du kan prøve denne lille øvelse næste gang, du føler dig overvældet af julens mange indtryk, krav og forventninger:

 

“Find et roligt sted,
hvor du kan være alene et øjeblik,
Sæt dig godt til rette og
Vend din opmærksomhed indad.
Luk evt. øjnene
Mærk din krop og dit åndedræt.
Bare følg åndedrættets naturlige rytme
Ind i kroppen og ud af kroppen.
Placer nu nænsomt en hånd over dit hjerte
øverst på brystkassen.
Mærk et let pres og varmen fra din hånd.
Læg mærke til enhver form for stress og
ubehag i din krop lige nu.
Begynd nu på hver en indånding at
trække kærlig venlighed
og medfølelse ind til dig selv.
Og på hver en udånding at
sende kærlig venlighed
og medfølelse til den eller dem
som du drager omsorg for.
Indånding til mig,
Udånding til dig
Indånding til mig,
Udånding til dig
Fortsæt øvelsen nogle minutter.
Mærk åndedrættet
Mærk kroppen
Vend langsomt din opmærksomhed
udad igen
Åben øjnene
Og fortsæt med
dagens aktiviteter.”

Share Button