Share Button

Efterårs Retreat for mindfulness formidlere

Efterårsretreat 2018

Share Button

Fordybelsesdag med Mindfulness & Self-Compassion

Fordybelsesdag 2018 nov

Share Button
selfcompassion kristin neff

Slip selvkritik og perfektionisme med venlighed og varme

Self-Compassion <3

Self-Compassion er svært at oversætte til dansk, men det betyder, at vise samme venlighed og omsorg over for dig selv, når du har det svært, som du ville vise over for en god ven <3 <3 <3

Når livet føles hårdt, når vi begår fejl eller opdager noget ved os selv, som vi ikke bryder os om, så sker der ofte det, at vi bare lukker ned og ignorerer vores smerte.

Men næste gang du opdager, at det sker, så prøv i stedet at stoppe op og lade din indre kærlige, venlige stemme komme til orde.

Du kan prøve at sige noget i denne retning til dig selv :

“Søde du, det er rigtig svært lige nu”.

“Hvordan kan jeg i dette øjeblik vise forståelse
og omsorg for mig selv?”

I stedet for at dømme og kritisere dig selv for dine mangler og utilstrækkeligheder, så betyder self-compassion, at du møder dig selv med venlighed og forståelse, når du begår fejl eller dummer dig.

Måske vil du gerne lave nogle forandringer i dit liv, leve sundere, være gladere og mere tilfreds med dit liv, men disse ændringer skal du gøre, fordi du holder af dig selv og ikke fordi du er værdiløs og utilstrækkelig som du er.

Måske er det allervigtigste, at self-compassion hjælper dig til at erkende og acceptere din menneskelighed – og huske på det gamle ordsprog, at “det er menneskeligt at fejle”.

Tingene går ikke altid den vej, vi ønsker de skal gå. Du vil møde frustrationer, du vil lide tab, du vil lave fejl og du vil løbe panden mod en mur. Det er et vilkår ved at være menneske. En virkelighed, som vi mennesker deler med hinanden.

Jo mere vi åbner vores hjerte for virkeligheden i stedet for konstant at kæmpe imod, jo mere vil vi være i stand til at føle kærlighed og omsorg for os selv og alle de medmennesker, vi oplever livet sammen med.

Er du interesseret i at vide mere om hvordan du helt konkret kan blive bedre til at rumme dig selv med venlighed og forståelse, så læs mere her om mit 8 ugers kursus i Mindful Self-Compassion

http://www.natalinagabriel.dk/gruppeforloeb/fra-selvkritik-til-selvvaerd-paa-8-ugerselfcompassion kristin neff

Share Button
natalina_headers2

Sæt en kærlig venlig intention for 2017

Kære smukke du

Jeg håber at du er kommet godt i gang med det nye år.

Der er noget særligt ved at starte på et nyt år, for selvom vi jo bare skriver et nyt årstal, så er der mange forventninger til det nye år.

Der er tradition for at se årsskiftet som en mulighed for at starte på en frisk og mange har måske et ønske om at gøre det lidt bedre i det nye år,  ændre vaner, få en sundere livsstil etc.

Medierne er i øjeblikket fyldt med forslag til, hvordan vi kan ændre os til det bedre, sundere, stærkere, slankere, you name it…

Desværre har disse nytårsforsætter det ofte med at løbe ud i sandet efter noget tid.

Måske fordi vi har sat barren for højt, fordi motivationen udebliver eller fordi timingen til en større livsstilsændring bare ikke er rigtig.

Og når vi så ikke lykkes med vores nytårsforsæt (endnu en gang), så kommer den indre kritiker ofte på banen og slår os i hovedet med følelsen af nederlag og dårlig samvittighed over at fejle.

Mindfulness inviterer os til i stedet at sætte en INTENTION for det nye år.

En intention kan være at leve livet med større LETHED, TAKNEMMELIGHED eller NYDELSE…

Når vi sætter en intention giver vi slip på vores stræben efter en helt specifikt resultat og forestillingen om, at vi skal ændre os og blive en bedre version af os selv.

Og måske er det vi har allermest brug for bare AT VÆRE

Bare at være den vi er.

Og holde af os selv præcis som vi er.

 

b8eb8f77-7ef9-4135-aadb-d9bfef7c9cc2

 

Og når din indre stemme er varm og venlig over for dig selv, så kommer intentionerne fra hjertet og du skal ikke piske dig til at skabe ændringer i dit liv.

For du er god nok som du er.

Og når du er din egen bedste ven, så bliver du mere motiveret til at vælge det til som er godt for dig, det der nærer dig, og du vil naturligt opmuntre dig selv og bakke dig selv op, når du fejler eller tingene er svære.

Selv var jeg aldrig kommet igennem flere års helbredsmæssige udfordringer, der bl.a. indebar kroniske smerter og angst for fremtiden, hvis ikke jeg var gået ‘all in’ med en daglig praksis med mindfulness og self-compassion.

Og jeg oplever de samme gode erfaringer med bevidst nærvær og selvomsorg hos mange af de mennesker, som jeg har haft glæden ved at guide og inspirere på mine mindfulness og self-compassion kurser og i individuelle forløb.

Det betyder ikke, at vi ikke skal have mål eller fokus på, hvor det er vi gerne vil hen.

Men med en intention er vi ikke afhængige et helt bestemt resultat og vejen bliver mere en rejse.

Måske en inspiration til at du sætter din egen kærlige venlige intention for det kommende år.

Med ønsket om et smukt og berigende 2017.

Kærlig venlig hilsen
Natalina

 

Share Button
peaceful-christmas

Glædelig jul og en selvkærlig julemeditation til dig

Self-compassion
is simply giving the same kindness
to ourselves
that we would give to others”

Christopher Germer

Kære du

Min julegave til dig er en guidet julemeditation, der kan hjælpe dig med at genfinde din indre ro i denne travle juletid

Julemeditationen hedder “At give og modtage compassion” og den er en del af Mindful Self-Compassion kurset og en af mine egne yndlingsmeditationer.

Du kan hente meditationen her:

Jeg håber at du finder en stille stund, hvor du kan lytte til meditationen eller prøve øvelsen, der er beskrevet herunder.

Du hører fra mig igen efter nytår, hvor jeg vil præsentere de mindfulness kurser og workshops som jeg tilbyder i 2017.

Er du nysgerrig kan du allerede nu få et lille ’sneak peak’ nederst i denne mail.

Med ønsket om en rigtig glædelig og fredfyldt jul til dig og dine kære!

Med kærlig hilsen

Natalina

Sådan drager du omsorg for de andre uden at miste dig selv

Vi nærmer os nu juleaften med hastige skridt og hvis du har det ligesom jeg og mange af dem jeg møder i mit arbejde som stresscoach og mindfulness kursusleder, så er der lige nu skruet godt op for tempoet for at nå i hus med alle punkterne på julens to do-liste.

Jeg hører mange sige, at de mærker et øget stressniveau i denne tid – og selvom vi måske nok elsker julen, så er der mange der ser frem til januar, hvor det bliver hverdag igen.

Hvis du genkender denne følelse og længes efter at mærke julens magi og nyde julens øjeblikke med med nærvær, nydelse og indre ro, så vil jeg opfordre dig til at drysse lidt selvkærligt tryllestøv ud over dig selv her i juledagene.

Og det gør du ved at prioritere stille stunder hver eneste dag i julen – giv dig selv små pusterum, hvor du viser dig selv kærlig omsorg og nærvær – og gerne flere gange om dagen.

Det kan godt lade sig gøre at være noget for andre OG samtidig være noget for dig selv.

Og midt i julens mange opgaver og indre og ydre krav og forventninger kan et øjebliks kærlig omsorg for dig selv gøre en stor forskel.

Kærlig venlighed og medfølelse for os selv (self-compassion) giver os indre styrke og overskud som vi har brug for, når vi skal tage os af andre(s behov).

Vi har brug for at skabe en balance mellem den omsorg vi giver til andre og den omsorg vi giver til os selv.

Du kan prøve denne lille øvelse næste gang, du føler dig overvældet af julens mange indtryk, krav og forventninger:

 

“Find et roligt sted,
hvor du kan være alene et øjeblik,
Sæt dig godt til rette og
Vend din opmærksomhed indad.
Luk evt. øjnene
Mærk din krop og dit åndedræt.
Bare følg åndedrættets naturlige rytme
Ind i kroppen og ud af kroppen.
Placer nu nænsomt en hånd over dit hjerte
øverst på brystkassen.
Mærk et let pres og varmen fra din hånd.
Læg mærke til enhver form for stress og
ubehag i din krop lige nu.
Begynd nu på hver en indånding at
trække kærlig venlighed
og medfølelse ind til dig selv.
Og på hver en udånding at
sende kærlig venlighed
og medfølelse til den eller dem
som du drager omsorg for.
Indånding til mig,
Udånding til dig
Indånding til mig,
Udånding til dig
Fortsæt øvelsen nogle minutter.
Mærk åndedrættet
Mærk kroppen
Vend langsomt din opmærksomhed
udad igen
Åben øjnene
Og fortsæt med
dagens aktiviteter.”

Share Button